Tuesday, April 10, 2012

Projektplan


Syfte
Ge eleverna insikt i vikten av sopsortering och hur man gör.

Mål
Eleverna kan skilja på olika sorters sopor och hur de sorteras.

Eleverna vet vad farligt avfall är och att det kan skada vår miljö, djur och människor.

Eleverna kan ge exempel på hur olika sopor återvinns.
 

Målgrupp
Årskurs 4-6.


Innehåll och avgränsningar
Hemsidan ska innehålla information om olika sorters avfall, varför man sopsorterar och hur man gör. Den ska innehålla mindre information om farligt avfall och istället länka vidare till lämpliga sidor där eleverna läsa vidare om det. Det ska också finnas information om läxor och uppgifter som kommer upp vecka för vecka, eleverna kommer även påminnas om dessa muntligt.


Utformning
Sida 0 Välkomstsidan ska innehålla en kort introduktion till ämnet, bilder samt vidare länkar och email till ansvarig för hemsidan. Informerar också kort om läxor.

Sida 1 Projektplan: Innehåller denna projektplan.

Sida 2 Hur sopsorterar jag?: Har information om olika sorters avfall.

Sida 3 Källor: Finns länkar till olika fakta samt till andra sidor om sopsortering. Kort info om varje sida.

Sida 4 Varför sopsorterar jag?: Besvarar just frågan "varför sopsorterar jag?" och har bilden IMG-2400.

Sida 5 Quiz: Här finns ett quiz där eleverna ska svara på olika frågor om sopsortering. Quizet kommer göras på annan hemsida.

Sida 6 (läxa v.15), 7 (läxa v.16), 8 (läxa v.17), 9 (uppgift v.18-20) och 10 (läxa v.21): Kommer alla att bestå av information om vilka läxor och uppgifter som ska göras veckovis. På sidan med läxan om farligt avfall finns bilden IMG_2406. På sidan med läxan om sopsortering hemma ska IMG_2408 finnas.

Sida 11. Denna sida är potentiel och publiceras inte på bloggen i detta arbete. Den är tänkt att vara en reflektion över arbetet och en hjälp för andra lärare och pedagoger om de vill göra något liknande.


Flödesschema
Välkomstsidan länkar till Projekplan, Hur sopsorterar jag?, Varför sopsorterar jag?, läxa v.15 och källor.

Projekplan länkar till Källor

Hur sopsorterar jag? länkar till Varför sopsorterar jag?

Varför sopsorterar jag länkar till Hur sopsorterar jag?

Läxa v.15 länkar till Quiz

Läxa v.16 länkar till www.sopskolan.se

Läxa v.18-20 länkar till källor

Läxa v.21 länkar till de texter som de föreställda eleverna har skrivit (som ej finns med på bloggen).


Tidplan
Vecka 15. Eleverna läser på bloggen "Vad vet du om sopsortering" om varför och hur man sopsorterar samt gör quizet som också finns på bloggen. Uppföljning vid lektionstillfälle.

Vecka 16. Eleverna tar reda på mer om farligt avfall, till exempel genom att gå in på www.sopskolan.se I bloggen kommer förslag på frågor finnas. Eleverna får gärna göra anteckningar och ta med sig till lektionstillfälle när vi kommer prata om det här och göra en liten uppgift.

Vecka 17. Eleverna undersöker hemma vad deras egna familjer sopsorterar och vad de har för farliga avfall. Detta redovisas i en kommentar på bloggen, eller genom att berätta för läraren vid lektionstillfället då vi pratar om det här.

Vecka 18-20. Eleverna kommer samman i grupper om 2-3 som väljer ett avfall och tar reda på hur det går till när det återvinns. Detta redovisas i en kort dataskriventext, gärna med bilder, som sedan kommer läggas upp på bloggen så att eleverna kan ta del av varandras texter.

Vecka 21. Eleverna läser varandras texter på bloggen om återvinningens väg. Återsamling om varför sopsortering är viktigt och varför man bör göra det.

Resurser
www.blogger.com
Paint (för tillverkning av enkel header)
Microsoft Word för skrivandet av blogginlägg

Uppföljning
Resultat kommer främst mätas i elevernas engagemang och i deras reflektioner över bloggen och arbetet både under arbetets gång och vid återsamlingen. Är de mer engagerade när de arbetar på detta sätt än om de fått papperskopior över texterna på bloggen? Är det enklare för dem att arbeta så här?

För att jag ska lära mig så mycket som möjligt i arbetet kommer jag vara lyhörd för elevernas åsikter, titta på vilka hemsidor de har använt sig av i sina uppgifter och jämföra uppgifterna de gjort här med andra de gjort utan blogg eller hemsida.


Källor för detta arbete finner ni här.

No comments:

Post a Comment